Linie Hainan Airlines odebrały w piątek (31 października) w Tuluzie pierwszego z czterech airbusów A330-900neo. Chiński przewoźnik jest 14. na świecie i zarazem pierwszym w Chinach, który skorzysta ze wszystkich nowinek najnowszej wersji popularnego A330.
Pierwszy A330neo już w ChinachA330-900neo numer jeden dla Hainan Airlines, to samolot o oznaczeniu MSN 2096 napędzany silnikami Rolls-Royce Trent 7000 i rejestracji B-32MU. A330neo linii zabierze na pokład 301 pasażerów w konfiguracji dwóch klas podróży: 24 w klasie biznes (1-2-1), oraz 277 w klasie ekonomicznej (2-4-2). W dniach 31 października - 1 listopada maszyna została przebazowana z Tuluzy na lotnisko Haikou-Meilan (HAK) w Chinach.
Według dostępnych informacji fotele klasy biznes, system rozrywki pokładowej Rave oraz kuchnie dostarczyła firma Safran Aircraft Interiors. Nowe samoloty są także wyposażone w wielokrotnie nagradzaną za wzornictwo i wygodę
kabinę Airspace. Jej wyróżnikami są większa przestrzeń osobista, większe schowki bagażowe nad głową, nowy system oświetlenia oraz dostęp do najnowszych systemów rozrywki pokładowej i pełnej łączności ze światem. Podobnie jak wszystkie samoloty Airbusa, A330neo jest również wyposażony w najnowocześniejszy system wentylacji kabiny oraz filtry HEPA, który zapewnia czyste i bezpieczne środowisko podczas lotu.
- Pierwszy samolot A330neo został dostarczony do linii Hainan Airlines w piękny jesienny poranek w Tuluzie! Jest to także pierwszy samolot A330neo dla chińskiego przewoźnika i dziękujemy znakomitemu zespołowi Hainan Airlines za zaufanie i współpracę. Dzięki swojej niezrównanej wszechstronności samolot A330neo doskonale nadaje się na rynek chiński, charakteryzujący się dużą gęstością połączeń krajowych i regionalnych oraz rozbudowaną siecią połączeń długodystansowych - powiedział Joost van der Heijden, starszy wiceprezes ds. marketingu Airbusa.
Nawet 20 A330neo w flocie chińskiej liniiLinie Hainan Airlines planują pozyskać nawet do
20 airbusów A330-900neo. Chociaż nie ma oficjalnego ogłoszenia o jakimkolwiek zamówieniu na te samoloty, to w ubiegłym roku spółka Hainan Airlines Holding złożyła na giełdzie informacje o wielomilionowych wydatkach w Safran Cabins Germany GmbH na fotele klasy biznes i montaż wyposażenia kuchni dla 20 samolotów tego typu. Według pierwszych nieoficjalnych informacji linia pozyska początkowo cztery maszyny tego typu, a potem mają do niej trafiać kolejne A330neo.
O Hainan AirlinesHainan Airlines jest największym prywatnym przewoźnikiem Państwa Środka. Głównym węzłem przewoźnika jest Port lotniczy Haikou-Meilan. Linie należą do niewielkiego grona posiadaczy pięciu gwiazdek według agencji Skytrax. Hainan Airlines dysponują flotą ponad 200 samolotów, które obsługują 119 lotnisk w 26 krajach.
Flota przewoźnika składa się z 222 samolotów: ośmiu airbusów A320neo, dwóch A321neo, pięciu A330-200, 22 A330-300, jednego A330-900, 125 boeingów B737-800, 22 B737 MAX 8, dziewięciu B787-8 oraz 28 B787-9 Dreamliner. Przewoźnik czeka na dostawy 128 samolotów: 40 Comac C909, 60 C919, trzech airbusów A330neo oraz 28 boeingów B737-8 MAX.
A330neo – nowy szerokokadłubowy samolot w rodzinie AirbusaAirbus A330neo to samolot nowej generacji, wykorzystujący konstrukcję sprawdzonego modelu A330 w połączeniu z najnowszymi technologiami zastosowanymi w samolocie A350. Wyposażony w kabinę Airspace i napędzany najnowszymi silnikami Rolls-Royce Trent 7000, zapewnia również spory poziom wydajności – o 25 proc. mniejsze zużycie paliwa na fotel pasażerski niż konkurenci rynkowi. Dzięki średniej pojemności i dużemu zasięgowi, A330neo uchodzi według Airbusa za idealny samolot wspierający przewoźników lotniczych w odbudowie biznesu po pandemii COVID-19.
Do tej pory zamówiono 1943 samoloty z rodziny A330, w tym 464 A330neo: 12 A330-800 oraz 452 A330-900, dostarczono 1643 maszyn z rodziny A330, w tym 170 A330neo: siedem A330-800 oraz 163 A330-900. Więcej na temat airbusa A330neo w naszym artykule "
Podsumowanie: Jaki będzie A330neo?".